Bruksizm

Leczenie bruksizmu botoksem

Czym jest bruksizm? skutki bruksizmu

Bruksizm jest to schorzenie polegające na mimowolnym i nieświadomym zaciskaniu lub zgrzytanie zębami, najczęściej w nocy. Bruksizm prowadzi do różnych niekorzystnych następstw. Dochodzi do ścierania szkliwa, jego odłamywania w okolicy szyjki zęba (tak zwane ubytki klinowe). Może dojść nawet do złamania całego zęba. Następuje zmiana napięcia mięśni żujących, karku, obręczy barkowej. To natomiast prowadzi do bólu głowy (promieniującego od skroni do twarzy), barków, szyi czy rąk oraz do nadwrażliwości zębów czy nawet szumów usznych. Dodatkowo przerośnięte mięśnie żwaczowe powodują tak zwaną twarz kwadratowatą. Twarz jest poszerzona w okolicy kąta żuchwy i gałęzi żuchwy, co bardzo źle wypływa na estetykę twarzy.

Przyczyny bruksizmu i zgrzytania zębami

Główną przyczyną bruksizmu jest przewlekły stres, który powoduje wystąpienie błędnego koła stymulacji napięcia mięśni. Inne przyczyny to również wady zgryzu, choroby jamy ustnej, zwyrodnienia stawów skroniowo-żuchwowych czy uwarunkowania genetyczne. Leczenie polega na wykonaniu specjalnych szyn relaksacyjnych. Jednak nie eliminują one złej estetyki twarzy wynikającej z przerośniętych mięśni żwaczy, a często łagodzą jedynie objawy, nie eliminując zgrzytania zębami.

Działanie botoksu na bruksizm

Jak działa botoks na bruksizm? Toksyna botulinowa blokuje przewodnictwa przepływu impulsów nerwowego do mięśni żwaczy. Powoduje to zmniejszenie jego napięcia, obkurczenie i rozluźnienie. Zanika objaw zaciskania i zgrzytania zębami. Czujemy ulgę, nie odczuwamy silnego napięcia mięśni.  Mięśnie tracą swoją objętość, przez co twarz wygląda smuklej.

botoks na bruksizm – zabieg

Lekarz za pomocą cienkiej igły podaje niewielką ilość toksyny w wyznaczone miejsca. Zabieg jest prosty i szybki. Co więcej, jest całkowicie bezbolesny, bezpieczny i mało inwazyjny. Nie widać żadnych śladów po zabiegu. Niewielkie zaczerwienienie w miejscu podania znika zwykle po 1 lub 2 h.

Efekt leczenia bruksizmu botoksem – Ruda Śląska

Zmniejszenie napięcia mięśnia i jego bólu uzyskujemy około od trzech do siedmiu dni po zabiegu, a efekt utrzymuje się od sześciu do ośmiu miesięcy. Po tym okresie zabieg należy wykonać ponownie. Po dwuletniej terapii pacjenci czują radykalną poprawę zaciskania i zgrzytania zębami twarz staje się o wiele bardziej smuklejsza. To nie tylko ogromna ulga i uwolnienie od bólu oraz ochrona zębów przez starciem, ale też duża poprawa wyglądu twarzy.

Leczenie bruksizmu – Ruda Śląska, Mikołów, Chorzów – zapraszamy na zapisy na zabieg botoksem!